Nødvendige

Funktionelle

Bliv Pilot

Vejen til at blive pilot er forskellig, alt afhængig af din pilot-baggrund. Som udgangspunkt skal vi følge de forskellige Bestemmelser for Luftfart (BL) som Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen udgiver. På denne side kan du se hvilke teoretiske og praktiske prøver du skal gennemføre for at erhverve tilladelse til at flyve privatfly

4 hurtige spørgsmål

Er det svært at lære?

Mange spørger sig selv, “kan jeg klare at tage et certifikat”. Erfaringen siger, at når der er vilje er der vej men vær dog forberedt på en stejl, men spændende indlæringskurve.

Er der nogen aldersgrænser?

Du kan starte uddannelsen til privatpilot, når du kan se hen over instrument-brættet og kan nå pedalerne. Når du er fyldt 16 år, kan du få lov til at flyve solo. For at få certifikat kræves det at du er fyldt 17 år. Der er ingen øvre aldersgrænse. Mange tager certifikat i en moden alder.

Er mit helbred godt nok?

Der kræves et almindeligt godt helbred for at få et certifikat. Du må godt have et alternativt syn på farver. Det gør heller ikke noget, at du bruger briller eller kontaktlinser.

Hvad koster det?

Prisen for et certifikat kan groft inddeles i en del omhandlende teori og formelle krav, samt en del som omfatter selve flyve træningen.Den første del er ens for alle. Den anden del afhænger i høj grad af hvor hurtigt man kan tilegne sig den nødvendige rutine til at flyve sikkert i alle øvelserne. Samlet set kan et PPL (UL) certifikat erhverves fra ca. 25.000 kr. og et PPL(A) fra 69.500 kr.

Fra jord til luft

Den første del af et certifikat er en helbredstest som er fælles med LAPL eller PPL. Denne foretages af en autoriseret flyvelæge

Teori foregår fælles med PPL(A) elever, og er ens uanset hvilket certifikat du går efter. Teorien foregår typisk i samarbejde med Midtjysk Flyveskole fra Herning. Undervisningen afsluttes med en skriftlig prøve overfor trafikstyrelsen.

Radiocertifikatet N-BEG er obligatorisk for alle som skal betjene en tovejs radio i dansk luftrum.

Den praktiske flyvetræning foregår fra Stauning Lufthavn. Stauning Flyveklub råder over et Ultralet fly af typen “Comco Ikarus C42B” som der skoles på. Undervisningen foregår i samarbejde med en erfaren instruktør som sikrer at man er en sikker pilot før man “slippes løs”. Man skal have minimum 20 timer hvoraf de 5 skal være solo.

Uddannelsen til Pilot

Der er 2 måder hvorpå du kan erhveve dig et UL Pilotcertifikat

Grundskoling er for dig der ikke har et certifikat, eller som har et svæveflyvercertifikat

Omskoling er for dig der har et andet certifikat som ATPL, PPL-A, LSA eller TMG

Ønsker du et PPL(A) certifikat, kan vi varmt anbefale Midtjysk Flyveskole: Klik her

Grundskoling

I forbindelse med den praktiske prøve skal følgende være i orden:

Denne tabel er bredere end din skærm, du skal derfor "scrolle" til højre for at se alle kolonnerne

Aktivitet Link / Info Ansvarlig
BL 9-6 skal læses Klik her Gøres af elev
Prøven i BL9-6 skal beståes Klik her Gøres under overværelse af instruktør
Prøven i motorlære skal beståes Klik her Gøres under overværelse af instruktør
Svarene føres ind i svararket Klik her Gøres af instruktør
PFT / Praktisk prøve skema udfyldes Klik her Gøres af kontrollant
Indstilling til UL prøve udfyldes Klik her Gøres af instruktør
Dokument kontrolliste udfyldes Klik her Gøres af instruktør
Udstedelsesansøgning udfyldes Klik her Gøres af instruktør
Samtykkeerklæring udfyldes Klik her Gøres af elev
Kopi af dåbsattest medbringes Elev
Kopi af pas medbringes Elev
Kopi af bestået PPL-A teori medbringes Elev
Kopi af gyldig medical medbringes Elev
Kopi af elevlogbog medbringes Elev
Kvittering for indbetalt prøvegebyr medbringes Gebyr til DULFU kr. 150,- indbetalt på (reg.nr. 9741, kontonr. 888 570 3462) Elev
2 stk. pasfoto Elev

Omskoling

Har du i forvejen et andet flyvecertifikat som f.eks. ATPL, PPL-A, LSA eller TMG er vejen til UL rettighed forenklet af, at du jo allerede har den nødvendige flyveteori og radiocertifikat.

Den følgende liste er derfor kortere end ved den fulde uddannelse.

Aktivitet Link / Info Ansvarlig
BL 9-6 skal læses Klik her Gøres af elev
Prøven i BL9-6 skal beståes Klik her Gøres under overværelse af instruktør
Prøven i motorlære skal beståes Klik her Gøres under overværelse af instruktør